dilluns, 28 de març del 2011

El pedagog a la biblioteca?

Des de la biblioteca es fomenten moltes activitats, però quin especialista hi  ha darrere de totes les activitats? Una de les funcions del pedagog és organitzar tallers, activitats, etc.. Però és ell el professional que està a la biblioteca?

En la nostra entrevista amb l’encarregat de les activitats a la biblioteca Tecla Sala de l’Hospitalet del Llobregat hem pogut veure que no. L’encarregat es un bibliotecari que ha estudiat biblioteconomia. El pedagog només participa de manera indirecta, participa a través d’una empresa que posa en contacte especialistes amb la biblioteca.

Però si el pedagog es passa tota la carrera fent programacions didàctiques, estudiant formes per arribar a un millor aprenentatge, no hauria de ser ell el que estigués fent aquesta funció? Evidentment no podem posar el pedagog a tot arreu, ja que existeixen unes competències transversals com l’organització d’activitats que es treballen des de diferents àmbits.

Hi ha un fet que ens ha cridat l’atenció dintre l’entrevista, és cert que el bibliotecari tenia coneixement de les funcions del pedagog, però sempre que havia de dir alguna cosa referent a l’empresa que li facilita el personal especialitzat, nomenava els psicòlegs, contacontes..., però en cap moment va parlar de pedagogs.

En molts llocs el pedagog tot i ser l’especialista en educació segons la definició del Diccionari de la Llengua Catalana obtenim “ 1.Persona que ensenya i educa. || 2.  Persona versada en pedagogia.” Però en els àmbits que tenen directament a veure amb l’educació no sempre trobem un pedagog. És cert que en una ocasió, el nostre entrevistat ha comentat que es cedia un espai on es poden fer fòrums i/o xerrades i que havia un col·lectiu de pedagogs, els quals feien ús d’aquestes instal·lacions.

Llavors el pedagog només accedeix a la biblioteca quan necessita un espai ampli on pugui fer els seus tallers, activitats, etc. És a dir, en el cas que ens ocupa, aquesta biblioteca per al pedagog només s’utilitza ocasionalment. Ell no intervé en el dia a dia de les activitats. Potser fora convenient o, si més no, positiu, comptar amb la figura del pedagog al començament de l’any, quan es programen les diferents activitats, per tal que pugues intervenir i aportar les seves idees i la seva experiència com a expert en el tema.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada