dilluns, 28 de març del 2011

Entrevista amb el Bibliotecari

B-Bibliotecari
E-Entrevistadores
[Falta petita introducció de l'estructura interna de la biblioteca]
E:Els nens venen acompanyats o sols?
B:Sempre han de venir acompanyats haviam de tant en tant et trobes algun, l’altre dia ens vam trobar una dona que no sabia ni espanyol ni català que va deixar les seves filles de 4 anys al cuidat d’una 1,5 anys . Normalemnt això no es el cas.
Aquesta part és la dels contes i a més a més hi ha una tercera sala que s’anomena petits lectors és un espai per menors de 6 anys, el material que hi ha és per més petits, imatges formats més durs. També tenim una petita secció on tenim el racó dels pares, és a dir per gent que ve amb els nens aquí i que normalment no puja a dalt amb el nen petit.
També tenim una sala polivalent on es fan tertúlies, tallers, es un espai que cedim a altres grups educatius de l’àrea de cultura o de l’educació.
En aquesta sala estem sis persones, sempre hi ha dues persones com a norma i la tercera està a l’altre sala però sempre estic jo per recolzar o ajudar en les activitats.
Normalment els companys que estan aquí no es que tinguin pedagogia per exemple tenim una companya que es llicenciada en literatura infantil i esta en la secció infantil.
E:Això potser és una mica més personal. Com arribes a treballar aquí a la biblioteca organitzant el que serien les activitats.
B:Aviam les biblioteques han canviat comparat fa uns anys, quan jo era petit anava a la biblioteca del meu barri hi havia una senyora gran amb ulleres li preguntaves alguna cosa i al fondo a la derecha i dona-li gràcies. Això comporta un canvi del personal, amb aquest canvi s’obre una possibilitat d’incorporació d’altres persones amb mentalitats diferents i aquí encaixen els que hem vingut els últims anys a la biblioteca ajudar a difondre la cultura.
E:Llavors la funció de la biblioteca és difondre la cultura?
B:Entre altres coses també és fan moltes activitats, escoltes música, llegeixes llibres...Si volem que a la biblioteca estigui a internet s’han de fer webs, s’han de fer blogs... Hi ha d’haver un perfil  de gent que sàpiga que ho llegirà, tot això us explico en contraposició del que hi havia abans. Llavors en aquest nou punt t’obra una possibilitat d’entrar aquí, no ? Vaig arribar aquí estudiant biblioteconomia tot i que no ho tenia clar en el seu moment perquè no veia que tenia sortida professional però com tot si vas pas a pas pots arribar allà on vols i aquí estic.
E:Per organitzar les activitats has rebut alguna formació?
B:A biblioteconomia tens una formació bàsica tot i que la teoria a classe és una i després arribes aquí i vols ajudar a nous vinguts.... si ho fas tu pel teu compte estàs molt limitat.
E:Quan us plantegeu una activitat, teniu poc pressupost? Per exemple si feu un curs de noves tecnologies.
B:Sí, és un exemple.
E:Com enfoques això per fer?
B:Amb l’experiència vas veien el que la gent busca, mirem els recursos materials que tenim per exemple 24 ordinadors i fem l’activitat conforme les limitacions que tinguem, Busques les dates adients i a posar-ho en marxa
E:Busqueu gent especialitzada
B:Normalment ve gent especialitzada, la nostre feina és atendre aquí, si hem d’estar i fent cursos és un embolic.
E:Quin tipus de personal, més de cara als nens petits potser busqueu.
B:Les activitats pels nens petits o les fem nosaltres o les fan professionals experts. Professionals experts, conta contes. La resta tenim una companya especialitzada en literatura infantil, tallers de manualitats plastilina,. Si volem fer una xerrada als pares es contracta una persona especialitzada (psicòleg). Hi ha dues vies producció pròpia i contractació externa.
E:Aquesta contractació externa on la feu ?
B:A l’Ajuntament cada x anys és fa un concurs públic perquè qualsevol empresa de l’àmbit de la cultura pot participar per facilitar conta contes escriptors, són intermediaris. Els hi dius m’agradaria que vinguessin per celebrar els 30 anys de la biblioteca, Elvira Lindo, aquesta empresea contacta amb ella, la contracta i que vingui.
E:Les visites, per exemple quan ve alguna escola...Com s’organitza la visita ?
B:Depèn del que esperi el centre. Clar, si són de P3, què fas ? Remenen contes i li expliquen un conte, els ensenya que estan aquí....són nens de P3 encara són petitons estàn per aquí remenant. Si són per exemple de tercer es busquen llibres, buscar per catàleg informació.
E:A l’hora d’escollir el material que s’utilitza per el taller o fa la persona externa?
B:Sí, però prèviament al principi nosaltres hem aprovat aquell cartell. Si li es assignada l’àrea del conte que ho faci com vulgui sempre que s’adapti al tipus d’oient, nosaltres però prèviament avisem del públic que ve a escolar.
E:Molta gent delega la responsabilitat de l’educació a l’escola i altres llocs menys a casa què en penses?
B:Els pares són el 70-85% de l’educació. L’escola educa., acaba de puntualitzar per una part dels coneixements puro y duro, matemàtiques i potser hàbits socialitzadors. Puntualitza però també a casa, si a casa no s’ensenya que hi ha uns horaris si no ets puntual és culpa de l’escola ? L’escola no t’ensenya ser puntual. Què en penseu vosaltres?
E:Pensem com tu, la família és el factor més important és l’exemple que tindràs tota la vida. Si no hi ha una bona educació de base. L’escola no pot adquirir tota la responsabilitat.
B:La filosofia de vida ve de casa, no ?Sí. A l’escola no sabràs que és consumisme però a casa sí, o sigui si a casa veuen que és gastar, gastar i gastar estàs creant un consumista.
E:La biblioteca com pot influir en aquest factor ?
B:Molt menys que a l’escola. Aquí pot proporcionar eines de millora en els seus estudis i desenvolupament com a persona jo no li diré a un nen que ha de fer per això està el seu pare. Si venen aquí quan fem activitats o agafen llibres els inculques la lectura. Una persona que llegeix reflexiona és més autosuficient. Ha nosaltres ens pregunten i nosaltres aconsellem de la millor manera per ajudar a millorar el nivell de lectura, de crítica, ...
E:El pedagog com pot intervenir en la biblioteca?
B:Col·laborem amb ells cedint espais i recursos...Com aconseguir que els nens estiguin atents a la meva explicació doncs no en tinc ni idea, fas servir la teva coherència o la teva experiència no es recorre al pedagog.
E:A l’Ajuntament fa projectes, la biblioteca intervé ?
B:No és res directe amb nosaltres, poden utilitzar l’espai, però potser es fa una reunió a l’any i es convida algú de la biblioteca. Jo no estic en res d’educació, potser algú a nivell personal. Saber comprar discos i llibres per la qualitat de la biblioteca.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada